Göskvällar

Hur underbart är det inte med de första lagom ljumna sommarkvällarna i juni?
Spegelblanka mojnade vattenmassor och en tyst färd med en båt, som skär som en pil i den metalliska ytspänningen.

Vi fiskar in oss på en ny sjö, jag och Peter... En sjö som skiftat i beteende ett antal gånger under de 6-7 turer det blivit inom loppet av ett par veckor.
Dels har det varit vädermässiga omslag med regntunga turer, andra blåsiga och nu sist, två helt underbara sommarkvällar...

Första kvällen gav oss en spännande 5-minutare med trippelhugg som vi missade alla mothugg på.
Det var allt. 5 minuter, sedan stendött.
Sista turen var en kväll utan en titt på något utav våra beten.

Jag är övertygad om vad som hänt... Jag har det vinnande konceptet i bakfickan, men det tar vi nästa inlägg.
Då skall jag visa vad det är vi gjort för fel...

Håv som inte behövdes

Tuggar...

Snusar

Månsken

Kl. 01.45 23 juni - 2010

Som sagt... Jag återkommer med lösningen på göslösheten =)

Spöt återfunnet!

När jag och Martin var ute i söndags så puttades av misstag mitt spö överbord och gick ner mot en säker bortruttning på sjöns botten.
Vi fick avbryta våra försök på mete efter betesfisk och dragga efter spöt istället.
Martin tror att han vid ett eller möjligtvis två tillfällen hade känning på det, men det ville inte upp.

I varje fall fick vi inte upp det, utan markerade istället platsen och Martin ringde in arbetskollegan och dykaren Christoffer med dykarpartner...

Igår bärgades så mitt spö igen och jag är ytterst tacksam!
Jag, som person, har alltid varit lite för stolt och lite dumsnål för att ta emot hjälp, och hade istället planer på att åka ut idag eller imorgon och fridyka efter gösbändar-spöt.

Med rapporter om sikt på max 50 cm kanske det hade varit svårare än vad jag tänkt, så jag tackar härmed för infallet av Martin med dykarkompisarna i spetsen. Det var klart den bästa lösningen det här!

En back öl coming your way!
Ps. Martin, du har snart en surprise i postlådan också som tack för hjälpen!

Christoffer med dykarpartner har bärgat spöt

Gösnatt

Ytterligare en gösnatt med Peter igår.
Regn, regn, regn... å sen lite regn till...
Det är det enda jag kan komma ihåg från denna turen i efterhand, med ett undantag...
Nytt PB för Peter! =)
Välförtjänt nog efter först till 3, i Sten-sax-påse, vilket innebar varannan fisk på mitt andra spö och han fick börja.
Det var så kul när Peter på allvar trodde att man fick ett andra försök om man missar mothugg på det spöt.
I efterhand, så kunde han fått ta gäddan också som jag tog på andra hugget på spöt, men jag tror han är rätt nöjd med hur det gick ändå. Att han fick ta tredje hugget på det hetaste spöt för kvällen.

Min gös för kvällen ca 3 kg

Nytt PB för Peter 4,5 kg

Release

Med frugan på sjön

Idag har jag och frugan vart på sjön och haft en sån där helt kravlös, perfekt dag tillsammans!
Johanna fick sin första abborre för året och var nog rätt nöjd trots allt!
Den tog på en liten trollad blåvit rapala i 5 cm-klassen.
Själv fick jag nöja mig med årets minsta gädda och ett tappat FC-tackel agnad med mört. Det rusade ut lina på min baitrunner och jag hann inte känna något av gäddans eventuella storlek efter mothugget. Tacklet var kliniskt avskuret bara...
Shit happens!

Det är faktiskt helt underbart när ens äkta och bättre hälft beslutar sig för att hon vill åka båt, sola, ta med matsäck och bara ha det gött en sån härlig dag som denna.
Tänk om fiskedjävulen ändå kunde sätta sina klor i henne med?!
Det vore nåt det!

Ballerinakex när de är som bäst

Härlig fight på UL-grejer

Stadigt grepp om borren som fick simma tillbaka

Pyttegäddan

Gös på hugget!

Kvällen började bra med mete efter betesfisk. Ett par högprofilerade sarvar och jag var precis i färd med att meta upp ytterligare en sarv när Peter tjoade för hugg på en av sina 3786 jiggar!
- Oh, den här är fin, mumlade han sådär som bara Peter gör när han bygger upp förhoppningar...
- Det är no en pigg gädda, fortsätter det...

När jiggtjuven närmar sig båten stökar den neråt botten igen, men tvingas till slut kasta in riddarlansen, för upp kommer en randig riddare modell bättre.

När vi lämnade Hossmo för ett par veckor sedan så kunde ingen hitta Peters flin.. Jag letade under tältduken, i vattendunken, längst ner i mitt bagage, men det var puts väck.
Igår kom det tillbaka och det satt som en smäck på.... ja, på hela Peters nuna faktiskt.
Gött, en abborre på 1,1 kg! Ingen dålig början på en fantastiskt skön kväll.

Jiggad borre 1100g

Jag kunde inte hålla mig speciellt länge och skickade metspöt åt sidan och kastade lite jiggar jag med.
Det visade sig att abborrstimmet hade skingrats eller förflyttat sig utom räckhåll så vi beslutade att trolla norröver, för skymningen kom fort eftersom vi var så pass sena ut idag.

Peter bjöd på dricka och jag njöt i fulla drag

En liten film från vår färd...

Efter nån halvtimmas trolling vrålar min baitrunner loss och mitt flöte hoppar i ytan, för att sedan försvinna i vattenmassorna. Ett mothugg som får alla fiskare att bli förbannade blir resultatet. Min slirbroms har jag inte ställt upp efter transporten i bilen, vilket resulterar i att kroken aldrig riktigt fäster...
Det är bara att fästa på en ny sarv och vi fortsätter.

Efter nån timmas jiggande på heta branter, utan resultat fortsätter vi med trollingen. Klockan är runt 23.00 och det hugger på min flötestrollade sarv igen. Försiktiga stret till en början.. Jag stänger av motorn och låter fisken komma igen, i lugn och ro. Sen känner jag hugget och hur sarven är i käftarna på nån predator.
- Då, mothugg!
Med bromsen rätt ställd blir det succé och efter en stunds kamperande kan Peter håva min första gös för året.

Gös 3 kg på pricken

Jag tackar sjön och gösen för kampen och returnerar den

På lodet syns byst med fisk som tränger ihop betesfiskar i stora moln och vi patrullerar detta område och det ger snart utdelning igen. Återigen faller valet på en av mina flötestrollade sarvar och Peter har dessvärre bara något enstaka pill på sina varierande wobblers. Men flinet.... Det satt fortfarande kvar efter abborren så det gjorde nog inte så mycket trots allt.

Superfina gösar, varav denna på 2500 fick följa med hem som matfisk

Tack Peter för en härligt spontan senkvällstur!

Hemrullade Boilies är mitt ess i rockärmen

Igårkväll var det sutarpremiär för säsongen, och efter mycket stök och bök så hamnade vi, jag och Peter, på gamla välkända vatten.
Vi körde två spön vardera, det ena med flötmete och det andra apterades med "The Boilie"...
Mina hemrullade boilies, som har varit helt överlägsna allt vad CCMoore, Mainline och Energy Baits kan få fram.
Vi satt ett par timmar och nån folköl fick svalka i den varma (för-)sommarkvällen.

Vi 21-tiden ljuder mitt larm med ett aggresivt, konstant illtjut rakt mot näckrosorna. Jag höjer spöt och känner en härlig tyngd i andra änden...
En tung fight senare kan Peter hjälpa till med håvning av årets första sutare för min del. En fin, hög hanfisk som gungade ner vågen till 2320g med sina 56 ståtliga cm.

Peter bytte till mina boilies med och förlorade två bullar utan någon indikation på bolt-riggen. Nackdelen med att köra nylon på hairriggen är helt klart att det är lättare att ovan händer. Har hänt mig på lakefisket innan också, åtskilliga gånger.

Eftersom Peter blev FF, så får han äta mäsk...

Fokuserad boiliekung

Premiärsutare

2320g, 56 cm  (30 g från PB)