Ismete-tips...

Jag vet många med mig som har problem med att linan fryser fast i hålet när man ismetar.
Det är ju sådär bra när man fiskar efter känsliga gösar, som spottar direkt om de känner lite motstånd.

Vi har genom åren testat med rapsolja i hålen och nu på sistone har vi kört T-röd i hålen för att undanröja isbildningen.
Tills vår nye lagkamrat Peter Appelberg hade trillat på en riktigt smidig lösning.
Ett 3-4 cm långt plaströr på knappa centimern i diameter, apteras med en flytkropp i ena änden.
Med denna finess slipper man att "isa" hålen på 10 timmar.
Man låter linan löpa genom plaströret och flytkroppen gör att den alltid håller sig i ytan av hålet. Det fryser runtomkring, men med en liten skvätt T-röd i röret så får du inga problem med is inuti plaströret.
Det enda man behöver göra är att "ladda om" efter napp.

Fryspluggen

Fryspluggen är hur enkel som helst att tillverka själv, men man kan också köpa dom färdiga. Ett 10-pack kostar 92 kr inkl. frakt och det sparar en massa onödig is-skopningsenergi på dina pass framöver, för nog verkar det bli en riktigt lång ismetesäsong!?

Fryspluggen köper du på
Wby físke av en riktig hyvens kille som heter Bengt Westby.

Tillbaka till rötterna...

Igårkväll återvände jag till mina lake-rötter igen.
Det var här allt började!

Jag och Peter skulle egentligen fått sällskap av Pungen, men han var lite pömsig och drog hemåt och tillverkade fiskeprylar för kommande isfisken.

Utplacerade och klara så väntade vi på bara på att Peters visioner skulle slå in.
Storlake till mig och i övrigt ett sjuhelvetes fiskepass med massor av feta grodyngel.

Ett napp blev det! Varken mer eller mindre...
Men... Lakefisket är ju såhär. Det gäller att träffa rätt spot på rätt tid! Idag är det säkert full aktivitet =)

Utloppet

Ismete i mysbelysning

Nästa gång.....

Tack Peter för en trevlig tur... Bensinpengarna glömde jag ju. Kommer retroaktivt ;)

5 gäddor under 10-timmarspass

Det var inte många huggperioder, men igår sprack iaf* nollan för detta året.

Fisen (Jag) och Pungen rattade iväg med en fullpackad Polo redan kl. 06.00 till frestande vatten på söndagsmorgonen.
I totalt mörker riggades 7 spön och sen satte vi oss och väntade in gryningen.

Först vid kl. 9.10 har Pungen första fället för dagen. En liten snipa får syna isen.
Kort därefter 9.13 kommer mitt första fäll med. En liten kamikazegädda hoppar upp ur hålet rakt i mina armar!
Mycket underhållande! Eftersom han var så glad att komma upp så blev han klubbad och togs med hem till svärföräldrarna.

Vi stannade till 16.20 och jag fick 3 gäddor till och missade en fisk efter krokning.
Hursomhelst så var det underbart att få fart på grejerna igen!
Tack Pungen för en utmattande och inte så händelsefattig tur...
Kan knappt gå idag! (Läs Måndag)
Helvete vad eländigt det är att ränna runt som en yrboll mellan spön i 30 cm snö. Borrat hål, jo det känns ju att jag gjort ett 20-tal gånger under gårdagen. Friskis & Svettis nästa!

Peter med första gäddan för dagen

Tidigt på morgonen strax innan soluppgång

Pigg mört i soluppgången

Kanske uppdaterar med bilder på mina småfiskar under morgondagen med.
Och här kommer en av mina småttingar...

En av smågäddsen

Gott att skopa is dagen lång, men snart är det ett minne blott för nu har jag beställt små cylinderdubbar som omöjliggör att
linan fryser fast i hålet.

Inte en fisk... så långt ögat kan se....

Men.....

Det kommer alltid en vändning och det med besked! Hoppas jag ;P

Igår var nästan hela "SG Bottenhugg" ute på lakefiske på ett vad vi erfarit innan, hett ställe.
Det var jag, Raggarn, Pungen, Pippifågeln och Tintin som placerade ut 13 ismeten och dessutom pimplade efter vinterns guld.

Jag, pippin och raggarn var tidigast på plats runt 5-tiden och Tintin och Pungen dök upp först några timmar senare. Vi satt till 22-23 med resultatet av en tappad fisk, som föll för Peters hyss med dubbla pilkar som smällde i botten gång på gång.
Två påslag hade han, men Raggarn han drack för möe bärs så han var inte med riktigt!

Tja... Snart vänder det!

En mysig brasa fick vi till

Raggarn är på bettet

Pungen gluffsar Semlor i minusgrader

15 dagar på det nya året... Ingen fisk i sikte...

Igår drog jag och Christian ut på lakejakt i ett för omväxlingens skull, "varmt" Småland.
Det var endast 20 grader från sommartemp, till skillnad från början av året, som vaggat oss till sömns
i ner mot -20 grader.

Den råa kylan har i varje fall för oss inneburit en galen mängd timmar på sjön, utan ens en tillstymmelse till fisk.
För små tusenbröder på pimpel räknas inte riktigt...
Pungen och Peter med följe, var ute senast i förrgår på ett 12 timmarspass. Med ett antal av 20-25 fiskande spön borde det normalt generera mycket fisk, men endast en snipa och en gös fick syna isen.

Jag och Christian körde från kl. 19:30 till 23:00 utan ens ett pill...
Vi testade både pimpel och stillaliggande ismete. TOTALDÖTT! Vi får helt enkelt ge mildare temperaturer en chans att ställa saker och ting till rätta igen, för fisken är som fastfrusen även långt där under isen.
Sen när det vänder lär ju varenda fisk vilja äta igen... Då ska jag vara på tårna!

Lite bilder togs i mörkret igår. Tyvärr ingen fisk att posera med, men den som tappar hoppet är en slagen fiskare.
Jag är så förbannat fiskesugen nu! ;)

Pimplar på och bäljar i mig kaffiii

TjingTjong är övertygad om att om man stirrar tillräckligt länge på rullen så hugger det...

Rigged and ready

Närbild riggning

Detta pimplar jag med. Jiggskalle målad med självlysande färg...

En stor eloge till Christian som trots migrän stod ut med mitt aldrig sinande tålamod!

Snön faller....

Och framöver lär det bli ordentligt krävande att ge sig ut nån kilometer genom 30 cm nysnö. Ta då med i beräkningen att det redan innan låg 10-15 cm över stora arealer.
Det blir till att optimera packningen ordentligt, men samtidigt ha tillräckligt med grejer för att täcka av eventuella hotspots.

Jag och Peter var ute igår på Nätarn och där var det 15 cm snö på isen. En vandring på 800 meter känns i det läget som en tur på 3-4 kilometer i lagom jogging, fast med tung packning...
Med mörtspann, borr, grill, extra utrustning och massa spön blir det en del att kånka på. Tyvärr är ju pulkorna slut i hela landet med. Vi funderade nästan på att stanna vid ett dagis och tjåla en pulka ;)

Hursomhelst, för de som pallar, så är det en grym träningsrunda att ge sig ut nu. Behövligt, nyttigt och faktiskt känner man, att när fisken hugger, så är man så totalt värd det!

Trots de tuffa omständigheterna var det inget gnäll, och det var så skönt för en gång skull!
Det behövdes för att göra fisket kul igen!

Resultatet då?
- Jag hade två bra hugg på en mört över 7  meters djup strax efter skymningen.. Krokade och fick kontakt med den ena, men dessvärre höll den mörten i käften utom räckhåll för krokarna och den försvann efter ett tungt gung.I det andra nappet snodde predatorn min mört. Snabbt som tusan åkte det på en ny och vi väntade 1 timma innan vi gav upp och traskade hemåt.

Jag gör iordning mina spön

Kallt och vackert landskap - (Snygg bild Peter)

Vinterfiske är vackert att bara titta på...

Vi var även ute på Rasjön i Söndags den 3/1 och det jag har att bjuda på därifrån är endast ett par bilder...

Tidig morgon över Tabergstoppen

Kall och klar morgon -16 grader

De flesta vid gott mod (Fr.vänster Martin, Jag, Peter och Tintin)

Peter fixar dagens höjdpunkt i brist på fisk =) Köööövvv me brööö!