Gammal vänskap rostar inte

I söndags bestämde jag dejt med min gamle vapendragare från förr och vilken dejt det blev sen. 
Vi försökte tidigare i veckan ordna med betesfisk från två håll, och efter att jag vittjat mina stugor ett par gånger med skrala resultat (en mört som gått in och fastnat och tagit sitt liv i ett försök att komma ut) så fick Olof tag i en yrkesfiskare som kunde avvara fläsk-idar om 30-35 cm till vår söndagsutflykt.

Klockan 6 styr vi varsin bil från våra hem och möts upp halvägs genom landet för en heldags flötestrolling.
Betena som sagt, var riktigt stora idar och det kändes helrätt om vi skulle ha chans på någon riktigt bra gös denna dag.


 
 
Med sydvindarna som blåst in under veckan kändes det riktigt hett när vi sköt ut båten från stranden och tacklade spöna, varmt och skönt i luften och nästan vindstilla på morgonkvisten. Underbart är ordet!
 
 
Olof kollar på spötoppen med den mest skrämda iden för tillfället
 

Efter några timmar kunde vi summera ett antal gäddor och förstörda FC-tackel, med någon tappad gös eller gös som endast nafsat på våra beten, men så plötsligt drar det till i min baitrunner och den här gången är det bra tyngd och jag tror först att det är en riktigt stor gös eftersom den går och stångar mest, till en början. 
Men snart vältrar den sig i ytan och Olof kan håva en fin gädda på ca 6,5 kg.


Fin hundraklubbare
 
 
Fram på eftermiddan börjar gösen alltmer köra igång och vi har flertalet pill och missar ganska många fiskar, när det helt plötsligt pissar ut lina från mitt spö igen. Mothugget blir inte riktigt bra, eftersom fisken är så ursinningt stark men det är fast fisk. Jag har inte en chans att styra fisken när den beslutar sig för att gå rakt mot nästa paravan bakom båten, vilket skapar lite kalabalik. En jättelik ryggfena avslöjar sig och bara sekunder senare har jag tappat gösen. Vi sätter oss ned båda två och börjar diskutera storleken och även om vi är uppe och vänder på 9-10 kg så kommer vi överens om att den säkerligen var en 8+ gös, för att vara säkra på att inte överdriva, samtidigt som jag intalar mig att det ju faktiskt är värre att tappa en 9+. 
Vi bryter ihop och kommer igen... Njae, jag har inte släppt det än faktiskt.... Det går inte, FAN!!!
 

På samma flak på vägen tillbaka, är det Olofs tur att kroka fisk. En smällfet gös runt 4 kg och 69 cm har tagit ytterligare en mega-id och nu känns det bättre igen.
 
 
 
 
Vi kör på med fler missade gösar men med bra action under resten av eftermiddagen/kvällen och all betesfisk var slut runt skymning och vi beger oss mot rampen för hemfärd.
En riktigt god fisketur, med bra fiske och efterlängtat återseende med kompisen Olof.
Over & out!
 
 
 
 


 

Kommentarer
Postat av: Christian "tintin" Johansson

Tack för trevlig läsning som vanligt! Vad sugen på göstrolling man blev nu...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback