Övernattning

I fredags tog jag semester för att få vara hemma med Noelle, och för att det skulle bli en riktig långhelg.
På eftermiddagen hade jag och Tintin bestämt oss för att åka ut och övernatta vid en spännande sjö.
Vi for iväg runt kl 15.00 och packade båten full. Vi fastnade för en fin udde i sjön och slog upp tältet och körde sen ut på sjön igen.
Vi började med traditionell trolling med gös i sikte. Vi träffade inte alls rätt med metoden och efter 2-3 timmar gav vi upp trollingen och gick över till vertikaljiggning. Även denna metod var fel för dagen. Det var segt att hitta några ekon att fiska på. Fisken hade simmat bort och vi fann den helt enkelt inte.
 
Taktikbyte igen, vi drog in mot grundare vatten och tänkte ge mete ett försök...
 
Trolling 4 spön, varav 2 på paravan.
 
 
                 
 
 
            
 
 
 
Vi drog i snabb takt upp en 7-8 mörtar och någon abborre, och satte oss och metade i kvällsolen. Vinden avtog och det var riktigt skönt. Det tog inte lång stund innan jag kände ett litet pill på mitt spö, och jag vevade in lite för att se om det kunde trigga. Då kom hugget och jag höjde spöt. Dagens första fisk, en minigös på 700 gram kom upp och fick hoppa tillbaka igen.
 
Tintin missade därefter ett förmodat abborrhugg, då mörten var totalskalad på fjäll när den kom upp. Inte långt därefter har jag fisk på igen. Denna gången något riktigt stort och tungt. 10 sekunder in i fighten går den fast i något på botten och jag förlorar fisken. Det var den där firren vi kom hit för. Typiskt! 
På med en abborre som bete och minuten senare får jag återigen höja spöt i ett mothugg.
Jag möts av ettriga ryck och upp kommer så en abborre i lite bättre storlek. 640 gram vägde den och den fick likaså simma tillbaka ner i sjön.
 
 
 
 
Snart försvann solen ner bakom trädtopparna och med det kom också kylan, så vi drog mot udden igen för att ekipera oss med varmare kläder och käka lite, koka lite kaffe och dricka nån öl.
Nere vid strandkanten låg båten tryggt och fint.
 
 
 
 
 
Idag fick jag dessutom meddelande från Peter att min andra båtstol har kommit, så nu är den strax komplett.
Sparar mycket rygg under turerna, helt klart underbart att sitta i dessa.
Efter grillad kyckling, revbensspjäll, potatissallad, kaffe och öl, gick vi och la oss. Klockan ställdes på soluppgång och sen nanade vi någorlunda i ett par timmar.
 
Klockan ringde och kylan på morgonen slog hårt mot kroppen. Det var vansinningt kallt för att vara en junimorgon, men upp skulle vi. Samtidigt som kaffet rann ner under gårdagskvällen passade vi på att meta upp lite mer betesfisk för dagens tidiga metepass.
 
 
Här är klockan ca 05.00 och tempen måste legat nånstans kring 3-4 grader
 
 
Dimma över sjön, så jädra fint
 
Den tidiga morgonen gav inte så bra resultat som vi trodde, det kom upp en gädda och två stycken gösar. 
Alla på mina beten, vilket kändes lite orättvist, men så är det ju ibland. Som tur är så gläds Tintin, precis som jag, oavsett vem som får fisken...
 
 
En mindre gös som fick följa med hem  
 
 
En lite större på 3,58 kg fick simma tillbaka 
 
 
Tack Tintin för en go tur, nästa gång kanske fisken är lite mer huggvillig. Jag tycker vi gör tradition av eländet ;)
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Christian "tintin" Johansson

Tack själv :)
Ja det måste vi göra om, hur trevligt som helst.
Nästa fisketur ska jag fånga lite fisk också :P

Postat av: mange

Det tycker jag att du gör rätt i!!

2013-06-09 @ 16:52:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback