Rensning Rocksjödammen

Jo, då var det herr miljöbuffel här igen då.

I våras 2010 blev det känt att Naturreservat Rocksjön planerades och det fann man att läsa i tidningen med fina kartor över områdena som skulle ingå.
Jag hajade till när jag såg att man helt sonika skalat bort Atteviksdammen eftersom den planerades upplåtas till Atteviks via köpeskilling motsvarande spottstyver.
- Vi ska fylla igen pölen och bygga ytterligare parkeringsplatser, gastade en stelt leende, något korpulent herre tillhörande övre hierarkin på Atteviks, med dammen i bakgrunden på ett dassigt foto i JP.

Jag tog då kontakt med Dag Fredriksson på miljöstyrelsen, som lämpligt nog stod som ansvarig för projekt Rocksjön.
Han tackade för information likt den att dammen utgjorde en av sjöns största lekplats för en radda arter, tillika barnkammare för mindre vitfisk. Innan kanotklubben skrotade passagen ut till Rocksjön vill säga. Nu vet vi alla hur det är med pölen. Stängt i passagen ut till Rocksjön under ca 10 år vilket lett till att groteska fiskar numera huserar den tätsnåriga träskpölen.
Enda chansen att "rädda" pölen från att föralltid bli demolerad var att jag anmälde mig själv och påstod mig ha stort engagemang och stöd i frågan även från andra lokala specimenklubbar som är villiga att hjälpa till med rensning av pölen och passagen ut till Rocksjön.

Detta, mina slempellar, har nu blivit verklighet och vecka 5, Onsdag den 2/2, skall en preliminär plan skrida till verket på plats vid dammen, eftersom tanken är att en rensning skall ske tidigt i vår.

Nu vet ju jag att en skara av er "halvmän" är emot all form av kroppsarbete och avlider bara vid tanken på fysisk aktivitet, men ni andra - har ni lust att anmäla ert intresse till en sådan rensning? Vi behöver vara en 5-10 gubbar för att jag ska behålla trovärdighet i frågan gentemot kommunen.

Anmäl ert intresse i mail till mig (
[email protected]) , men var aktsam - Den är bindande och ni skall föralltid brinna i Atteviks helvetesugnar om ni inte ställer upp när det är GO-TIME!



Övrigt på fiskefronten är att jag tänker ta mig en sånhär, modell stor, i dagarna på dagarna man minns...


Kommentarer
Postat av: Christian "tintin" Johansson

Något ismetepass/pimpelpass i Vrigstad kanske det börjar bli dags för?

Känner också ett ovanligt stort sug efter Lota Lota

Postat av: Pungen

Det är väl självklart att man ställer upp; solidarisk som man är. Det här kan ju vara första gängen någonsin som jag ser att kommunen står emot trycket från en privat aktör som vill profitera på nästintill-gratis-mark mitt inne i city. För dom är det en igenväxt pöl, för oss och alla som uppskattar marint liv i alla former (förutom gräsänder kanske...) är det mekka.



Bra gjort Mange! Riktigt mycket heder till dig!

2011-01-19 @ 15:53:34
Postat av: Pierre

Jävligt bra insiativ av dig.

Är väl av den skaran halvmän som tror att kroppsarbete kan göra skada å anmäler mig således inte, men jag gillar att folk engagerar sig.

Mycket bra..

2011-01-19 @ 17:58:43
URL: http://team-nappet.blogspot.com
Postat av: Bera

Kommer jag bara loss från arbetet i tid är jag med. Här finns Luthersk arbetsmoral så det räcker och blir över.

2011-01-19 @ 20:52:44
Postat av: P-Tobbe

Så ska det se ut!!!! Starkt jobbat grabben. Jag skulle så gärna ställa upp men du känner ju till hur min rygg fungerar (eller inte fungerar) så detta kan jag tyvärr inte ställa upp på. Däremot skriver jag gärna på protestlistor eller annat som kan behövas och kan fixa så hela klubben signar in om det skulle behövas.



//P

Insiativ, he he !!!

2011-01-20 @ 10:39:09
Postat av: Markus Wickelgren

It´s on!! Säg bara till när det är dax så tar jag med min feta spade, å då jävar ska ni få se på kroppsarbete! :)

2011-01-21 @ 13:22:15
Postat av: Magnus

Gott Markus!!!

Jag meddelar dig på endera sättet. Maila gärna mailadress eller ge mig nummer till din lilla telefonist så kan jag höra av mig.

2011-01-21 @ 13:50:35
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: markus

Fint de! bra jobbat!

0707-767527, bara att fråga efter Markus.

2011-01-21 @ 20:49:50
Postat av: Bera

Vad innebär detta rent praktiskt. Vad kommer göras, vilka tider gäller och vad materiel finns/behöver anskaffas?

2011-01-22 @ 14:27:57
Postat av: Jimmie (Örkelljunga, Skåne)

Inspirerande! Inte helt omöjligt att man tar en Swebus norrut för att få medverka (och samtidigt spana in Rocksjön inför sommarens tänkta besök) men lite mer info om vad exakt saken gäller, vad för hinder vi snackar om och hur detta ska röjas ur vägen vore uppskattat. Med ett hyffsat antal 100-tal kg vass och bråte undanröjt i mina dar så vågar jag påstå att kroppsarbete absolut INTE är ett hinder... mail me!

2011-01-22 @ 22:14:26
Postat av: Christian "tintin" Johansson

Vad häftigt att vi ser ut att kunna bli ett riktigt stort gäng som samlas till våren och rensar dammen!



Det värmer mitt hjärta :)



Det kommer nog att behövas varenda man som vi kan få tag i.

Och sedan får vi se till att ansvariga från kommunen är närvarande så att de ser hur mycket vi tycker om dammen, annars är nog risken stor att de förbjuder fiske där då de ser hur fint det blir.

2011-01-23 @ 02:16:18
URL: http://esoxluciusdegothia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback