Restaurering av dammen

Idag har jag och Christian gjort en insats vid dammens utlopp till Rocksjön.
Eftersom det går 4 st. 400V kablar under bron så vågade grävmaskinisten endast skumma lite i ytan.
Vi grävde och grävde bland slam och bråte, och lyckades nog få upp en meterdjup fåra som fisken kan ta sig in och ut ur dammen genom.



Grävmaskinisten har gjort ett grymt jobb med dammen


Risken är att det snabbt gror igen på nytt, så en årlig rensning kanske inte vore dumt. 
Jag ska ner igen senare i veckan och ta ett krafttag till med spade och räfsa. Då får jag även passa på att ta ett fiskepass efter grävningen som lön för mödan. 
Det är just mitt under bron som det är mest kritiskt...





Fortsättning följer...
 

Kommentarer
Postat av: håkan nordling

Bra jobbat ja o min bror var där nere o röjde igår de kommer bli några turer till o röjja

2011-04-17 @ 21:23:18
Postat av: masjäwl

Jäkligt bra jobbat alla inblandade. Bara hör av Er om man kan hjälpa till på något sätt. Är för närvarande i fjällvärlden på turné men är åter i stan efter påsk.

2011-04-17 @ 21:30:46
Postat av: mange

Håkan: Underbart att både höra och se vad ni gjort. Ni hade ju grävt upp riktigt mycket.

Ja det krävs nog ett par timmar till med ett par gubbar för att få bort allt löst sediment på botten.

För min del blir det att åka ner på tisdag kväll igen.

Postat av: Tobbe (ffarsan)

Imponerande att se att det finns eldsjälar i vårt annars så pressade samhälle. Men allt handlar som vanlig om prioriteringar. Vore det inte för min rygg skulle jag gärna ge er ett handtag. Det är inte utan att man känner sig stolt som far och inser att all tid ute i naturen har satt sina spår.

Bra kämpat grabbar!

2011-04-18 @ 11:18:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback