"Yearning" - flugfiskagädda.nu

Jag kommer knappt ihåg hur öppet vatten ser ut, men jag är snart i upplösningstillstånd över vinterns fasta grepp.
Våren borde stå för dörren sedan länge och med våren följer de där få graderna i temperaturökning i vikarna.
Temperaturökningen som inleder ett galet skådespel i vassvikar och översvämmade grässlätter.
Det är dags för gäddlek, eller har den redan börjat? Det är frågor man bör ställa sig om några få veckor...

Istället får man kanske rikta in sig på att dansa regndans och hoppas det blåser utav bara fan så att isarna äts upp fortast möjligt! Kanske ser vi en ren explosion i vikar och vrår detta år. Alla gäddor leker samtidigt, i värsta fall på ställen man inte kan fiska i närheten av pga is-sörja i ytan. Än finns det tid för att det trots allt ska finnas en vecka eller kanske två för att fånga lite stora madamer innan de går upp på grundfladerna. Förhoppningsvis kanske det blir tillfälle till ett lite längre efterleksfiske åtminstone?

Det fina denna våren är att jag i varje fall tänker ställa jerkpåken åt sidan. Detta året är det finlir som gäller. Flytringen är laddad! Peter och jag har äntligen införskaffat de hetaste storgädd-vapnen i Småland lagom till, ja, lagom till... is-eländet. =) 

Vi har skaffat oss gäddflugfiske-set. Jag har misärfiskat med ett alldeles för svampigt spö som jag fått låna av far min. Ett alldeles utmärkt spö för mindre flugor, men inte för 20 cm gäddzonker som naturligtvis väger mycket mer. Detta har bidragit till att det oftast har fått stå hemmavid.
Nu är det andra bullar! Jag skaffade mig nyligen en nytt kärt flugspö.
Egentligen är spöt avsett för saltvattenfiske efter tarpoon och bonefish, men hade lyckligtvis hittat in till Jönköpings kärna. Jag fattade spöt och det var omedelbar kärlek.

I mitt tycke klart mycket skönare än Loops "Pike Booster" m.fl. 

Snart skall det invigas - Join me in the raindance!











Nu jävlar Peter!


Kommentarer
Postat av: Pungmeister

NGHHH. Fiskeporr, på riktigt.



Nu är det riktigt varmt ute faktiskt, 4 grader plus ute nu, kan verkligen börja äta på snön och isen... RUGGIGT sugen på att komma ut i helgen..

Postat av: Magnus

Ja, Munksjön skiftade i en härlig slaskmörk färg istället för det vita locket som legat på sedan december... Det blir gummistövel framöver! Ska snacka med frugan om lördag!

2010-03-18 @ 08:10:41
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Pungmeister

WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH.



Jag vill fiska. :(

2010-03-21 @ 12:20:12
URL: http://bompass.blogg.se/
Postat av: Olof

Kul med gäddflugfiske!!



Ska ner till Lödde i 6 dagar på lördag. Ville bara berätta.

2010-03-22 @ 10:15:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback