Laketider är en magisk tid

...Och för min del har den redan börjat!

Har varit ute på 3 pass hittills och alla har gett kontakt med fisk. Inte de DÄR fiskarna som man minns, men huggen talar om vad som komma skall.

Lakefisket för min del började när jag var i 14-års åldern, nere i hamnen i Habo, strax norr om Jönköping.
Det var jag, Farsan och en klasskompis som hette David, som fick uppleva en fisk var på jungfruturen efter denna marmorerade, vackra torskfisk.

Med oss hade vi korv som grillades, handvärmare med glödande kolstavar och lysstavar på toppen av våra spön.
Redan då tyckte jag att detta fisket, eller rättare sagt hela upplevelsen, var så speciell.
Snön knastrade under höga kängor och allt lystes upp av den vita gnistrande snön, trots den mörka timmen.
Vi spred ut oss utmed inloppet i hamnen och ställde upp våra spön i klykor av grenar. Lysstavarna tejpade vi fast och en ålbjällra monterades som larm i toppen av spöt.

Vi stod där huttrandes i lager-på-lager klädsel vid brasan och lyssnade till korven, som tjöt ovanför glödbädden.
Smaken av varmkorv en iskall vinterkväll, går inte jämföra med en restaurangmåltid. Det är för gott!
Pling, Pling.... Pling-pling-pling-pling....!
David lufsade snabbt bort till sitt spö och krokade fisken. Han snubblade över stenarna som omger inloppet, men sittandes kunde han håva sitt livs första lake. Den var så vacker! Vi studerade den i ljuset från våra ficklampor och jag kan inte komma ihåg om vi lät den gå tillbaka, eller om den fick hamna bland julbordets delikatesser 1994.     

Vi fiskade laken på precis samma sätt då, som jag gör idag... 
Tyvärr hittar jag inga bilder från våra första laketurer, men antar att texten får vara bildmaterial.  
 
I vinter är det upp till bevis! Förra året hittade jag ett drömställe som bevisligen håller stor lake i 4+ kg's klassen.

Nedan ett par bilder på några minnesvärda lakar från 2 år bakåt i tiden...



Lake 1320 g



1750 g



Lake 1990 g

söndag bär det dock av till en sjö för kombinerat gädd/abborr-fiske så laken får hållas en stund till.


Kommentarer
Postat av: Farsan

Härligt!!!

Var håller du till någonstans? Förstår att du inte kan avslöja det här men telefonen är på om man säger så.

2009-11-12 @ 11:30:45
Postat av: Farsan igen!

Jag vill minnas att vi tog hem en av de lakar vi fick denna kväll som stuvades, men intresset att smaka var inte så stort. Tänk på att blod från lake är giftigt, speciellt om man får in det i ett öppet sår !!!!

2009-11-12 @ 11:33:15
Postat av: Magnus

Det där tror jag är mer av en skröna från förr faktiskt.

Postat av: Peter Sjölander

I morron kväll ska jag fan i mig ge laken en match i åa, då ska dom upp. Det skulle visst bli nollgradigt.. :)

2009-11-12 @ 17:19:57
URL: http://bompass.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Fina bitar, har det hänt att du fått gädda eller andra sorter än lake när du varit ute och fiskat lake i mörkret.

2009-11-12 @ 18:05:57
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Peter

Jag och Emil va nere förrförra helgen och testade. En gång pep napplarmet till men annars va det dött. Vi såg röding, som också blev klappad med handen :-) Sen har jag varit nere några gånger och försökt filma röding under vattnet, men det blev misslyckat.. Men ser i fram emot vinterns lakefiske..

2009-11-12 @ 18:19:34
URL: http://peterl.blogg.se/
Postat av: Honken

Härligt. Grymt fin lake. Själv är jag dåligt insatt i det där med lake-fiske. Men det verkar helt klart värt ett försök.

2009-11-12 @ 20:31:42
URL: http://www.flyfisher.se
Postat av: Mange

Micke: njae det har varit dåligt med annan fisk på laketurerna... Ingen bonusfisk än i varje fall..



Honken: ja, om inte annat har man helt plötsligt fiske under vinterns eviga kvällar också. Testa vet ja!



Pungen: Go get'em cowboy! Rapport önskas!



Peter: jaså ni har också tjuvstartat lite? Hade vart intressant att filma lite rödinglek. De ser magiska ut i lekdräkten...

2009-11-12 @ 23:08:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback