Lyckad laketur!!!

Igår var det lite tidigare avslut från jobbet som gällde.
Jag och Martin körde en sväng på Munksjön för att försöka skaffa några borrar som vi kunde fiska lake med senare på kvällen. Det gick alldeles utmärkt..... för Martin...som fick 4 borrar och jag endast 1 st. Han är numer min pimpelgud!
Bera har fortfarande lite att bevisa då vi faktiskt inte vet säkert vem som drog alla de där borrrarna sist ;)
Har kommit på att Martin sitter och blundar för att helt och håller koncentrera sig på  känseln i pimpelhanden?!!
Det är ballt !!! Ungefär som när jag dricker för många öl...  


Stilstudie Martin...


Stilstudie Magnus...



Le grande resultat


munkis är det nu ett helt stim av mörtstugor här och var.. Det jag inte gillar med detta, är sättet de här miffona behandlar naturen omkring, i jakten på sina betesfiskar...
I ett par av de uppslagna vakarna låg utspridda plastpåsar, efter brödet de använt som bete. Det är respektlöst! Funderade nästan på att skända skiten duktigt, men då jag blivit av med stugor, sumpar och annat smått och gott så lät jag stugorna ligga. Denna gång!
Plocka upp efter er, era lata miffon! Ni hade ju tydligen plats för fyllda påsar på väg till stugan??!! Hur svårt skall det då vara att ta med sig en tom till närmsta papperskorg ?

Laketur blev det i varje fall. Jag, Tintin och Bera for iväg för att förhoppningsvis dra några melerade torskfiskar. 
Det visade sig att det var en lyckad kväll att ge sig ut på lakefiske.. 
För min del blev det 4 fiskar totalt, varav två bättre på 1990 g1750 g samt två lite mindre. Riktigt kul!
På abborre såklart! Det har vartit överlägset det bästa betet denna säsongen.. Synd bara att det tog sisådär hela lakesäsongen att lista ut det.... Man lär sig så länge man lever. 
Jag har dessutom proklamerat strömmingfilé och mört för hela slanten. Även lake är ju grymt effektivt som bete, men detta året vinner abborren... med hästlängder!

Jag har dessutom proklamerat att det inte går att fiska lake på eller i närheten av fullmåne, men när
fiskeklockan piper att det är 4 fiskar på uret, så kan man bara inte hålla sig hemma.


1750 g och 60 cm


The alarms in the night... (funkar fint Olof!)



Nytt PB 1990 g och 62 cm



10 gram från 2 kg



And back you go beautiful creature 


Månfas: 98% Avtagande från full
Väder: Mulet
Temp: -2 grader
Vind: 4 m/s

Kommentarer
Postat av: Herr D

Sidär, nu är räkmackan framme allt, grattis ;-)

Nästa gång. Ta upp stugan fäst påsen i den och släpp ner igen så klanske poletten trillar ner.

Postat av: Magnus

Herr D: Det är nog det enda riktiga...

2009-02-11 @ 13:58:41
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Christian - tintin - Johansson



Ja det är dåligt av dem att kasta skräp runt sig så där. Hade jag upptäckt det skulle jag nog inte varit lika snäll.



Skönt att vi fick några fina Lakar under kvällen sen.

Surt bara att du fortfarande inte lyckades knäcka den där 2kg-gränsen.

2009-02-11 @ 15:26:38
URL: http://esoxluciusdegothia.blogg.se/
Postat av: Peter

Usch så avis man blir! Grattis ändå! :)



Ska ju va busväder å kallt så troligtvis kommer det inte gå att rampa i vättern i helgen.. Ber en stilla bön att man kommer ut på ett riktigt angel/lakefiskepass istället...



Ha de..

2009-02-11 @ 22:18:59
URL: http://teammoonshine.blogg.se/
Postat av: Martin

Det där med att jag sitter och blundar precis som du gör när du dricker öl, kan ju ha ngt att göra med att jag så gott som fortfarande var full när vi åkte ut :p.

Tackar för min nya titel då... pimpelgud... men du vet,,, säg inte för mycket, det kan stiga mig åt huvudet.

2009-02-12 @ 08:29:01
Postat av: Mattias

Pimpeltips till mange: Använd ett lätt pimpelspö med relativt styv klinga. Fiska 5-10cm över botten, viktigt att pirken hamnar på exakt samma djup efter varje lockryck. Dunka pirken i botten 2-3 gånger emellanåt om det inte nappar direkt. Det är inte alla napp som känns, dom flesta ser man bara, viktigt att hela tiden titta på punkten där linan bryter vattenytan. Har det inte nappat på 5 minuter, borra nytt hål. Följ dom här tipsen så kan du inte misslyckas.

2009-02-12 @ 21:53:31
Postat av: Anonym

Pimpeltips till mange: Använd ett lätt pimpelspö med relativt styv klinga. Fiska 5-10cm över botten, viktigt att pirken hamnar på exakt samma djup efter varje lockryck. Dunka pirken i botten 2-3 gånger emellanåt om det inte nappar direkt. Det är inte alla napp som känns, dom flesta ser man bara, viktigt att hela tiden titta på punkten där linan bryter vattenytan. Har det inte nappat på 5 minuter, borra nytt hål. Följ dom här tipsen så kan du inte misslyckas.

2009-02-12 @ 21:54:59
Postat av: Magnus

Tack så mycket!! Skall tänka på detta när jag drar ut på isen på söndag ;)

2009-02-12 @ 21:56:27
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Hej Magnus!

Fina lakar det där, själv skulle jag nog tagit rätt på ett av skinnen:)

Är själv sugen på att testa lake men litar inte riktigt på isen här på älven...Men det är -15 nu så det kanske blir ett försök framöver.

Vi hörs /Micke.S

2009-02-13 @ 10:31:13
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Magnus

Jaja, På't bara Micke! Laken har dessutom ett grymt starkt och töjbart skinn så det fungerar nog kanon att flå en till dina beten! Lycka till, men var försiktig med isen!

2009-02-13 @ 10:32:57
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Olof

Tjena Mange! Kul att det blir lite mer lakar. Vi körde också i helgen med segt antalsmässigt, men fick en vettig som gick precis in som nytt PB iaf! Gott att larmen är bra. Jag körde också med larm i helgen, och -10 är inga problem!

2009-02-16 @ 15:21:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback