På vandring intill öringleken.

Idag har jag varit och kikat efter öring i åarna kring Vättern.
Kan säga att det var ett par riktiga bumlingar inne och skvätte över de grunda gruspartierna.

Tyvärr såg jag även en öring som var riktigt illa däran och angripen av någon sorts parasit.
Öringen var ca 3 kg och det är ju synd på ett sånt exemplar.




Den största öringen jag såg var på uppskattningsvis 5 kg.
Tyvärr var det svårt att komma riktigt nära de riktiga lekparen.  
Ett  kort visar i vart fall stjärtfena och fettfenan på den största öringen.




Kommentarer
Postat av: Pierre

Häftigt att se när dom leker.

Bara nätfiskarna låter bli dessa åar.

Postat av: Magnus

Ja det gör de förhoppningsvis om de är något sugna på att behålla sina grejer, och vill slippa betala böter. Det är massor av vakter nere vid åarna nu... med all rätt!!!

2008-10-31 @ 10:35:26
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Honken

Öringleken är rikitgt kul att se, tyvärr har jag inte kollat av de ställen jag vet att öringen leker på. Jag får väl ta det nästa år.

2008-11-07 @ 18:24:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback