Grym sutarkväll

Torsdag 29 Maj 2008

Jag, Björn och Christian drog ut till sutarplurret redan vid 5, direkt efter jobbet.
Det var en lugn eftermiddag med värme uppåt 20 grader. Riktigt skönt!
Fisken var på G, det märktes så snart vi kommit ut. Abborren var nästan uppe på land i jakten efter småmört.
Mörten hoppade högt över ytan för att fånga de stora "Danica" sländorna...
Oftast fungerade inte första försöket, men efter ett par plask till, hade sländan blivit god kvällsmat åt en hungrig mört.

Anledningen till den tidiga ankomsten är mängden fiskare som huserar på samma plats. Två bilar kom och vände.
Vad gör väl det när annan fisk är i stöten innan sutaren vaknar till framåt kvällningen. Dessutom fanns det möjlighet att lära sig att lira gura...


Björn - Guragurun

Christian blev snabbt intresserad av abborrarnas jaktintresse denna kväll och försökte en liten stund fånga någon av de aktivt jagande predatorerna... 

 
 Hugger det ??


När det sedan började skymma kom så första pillen på våra boltriggade spön och boilies i olika smaker och kulörer.
Men det blev aldrig något riktigt run. Jag tacklade upp mitt flötmetespö och drog till med en riktig chansning. Falukorv...
Det luktar mycket och gott, kanske faller den även sutaren i smaken tänkte jag.
Ganska omgående var det något som pillade på betet när flötet lyfte från ytan...

Ett mothugg och jag möts av ett tungt gung i änden av linan. Jag ser linan skära genom näckrosor och blir fort orolig att sutaren ska gå förlorad. Men jag lyckas hålla fisken och Björn kan efter en intensiv kamp, håva den vackra skapelsen.



Sutare 2200 g 52 cm och 36 cm omkrets


Min näst största och andra sutare. Det går bra nu vill jag lova! Efter detta hade jag ytterligare två fina hugg på Vaggeryds Charks delikatess. Missade dock mothuggen och skrämde säkert iväg de sutarna. Eftersom krokningsegenskaperna inte var de bästa med en ganska stor korvbit på, tacklade jag om till majs. Klockan var drygt 9 och det var denna korta period som det var någon aktivitet. Vi fick vänta tills det blev mörkt igen innan det blev lite action.

Flötet började återigen guppa upp och lägga sig i ytan. Mothugg och nu var det igång igen. Den rusade rakt mot näckrosorna och försökte linda in sig så gott det gick i sitt trygga mörka tillhåll. Fisken kallas inte Lindare för intet?


Sutare 2150 g 

Efter detta tog jag ytterligare 2 st. sutare på 2100 och 1450 g


Sutare 2100 g


Sutare 1450 g


Christian lyckades också fånga sin första sutare efter att ha blivit lagom förargad, av att inse att hans första napp var en liten mört. Men sen... Andra gången så var det bättre motstånd i spöt! Grattis till första sutaren Tintin!


Sutare 1450 g


Årets första bad var också en detalj denna kväll. Ett av mina utkast ledde rakt in i trädkronorna ovanför oss.
Det gick inte att få loss, men flötet skulle jag bara åt. Det föll ner dryga 5 meter ut från stranden. Jaha... Dags att bada tänkte jag. Men tanken räckte inte alltför långt när jag inser att jag glömde ta av mig mina strumpor. 
Riktigt intelligent. Blev mysigt att gå i kängor resten av kvällen i bara fossingen...

 
Nybadade strumpor

Kommentarer
Postat av: Micke.S

Du börjar få kläm på det där nu. Det där med sutarfiske verkar ju riktigt spännande.Fina bilder var det också, det där på nedersta bilden känner man ju igen:)

Tänkte förresten passa på att fråga en sak. Den där månfas tabellen du har i din blogg .Har du testat att fiska efter den och i så fall är det någon större skillnad? Har själv märkt en tendens till bättre fiske vid ny och full måne. (speciellt på gädda vid nymåne). Men det kanske bara är som man inbillar sig. Minns även att farfar min sa redan när jag var liten grabb att gäddfisket var som bäst när månen är som en skära så det kanske ligger någonting i det.

/Micke.S

Postat av: Magnus

Micke: Jag la in den för att hålla koll på lakefisket, som enligt sägen skall vara bland de mest känsliga fiskarna vad gäller månfaserna.

Annars håller jag på att notera och har börjat se ett samband. Två-tre dagar efter fullmåne är det som bäst någonsin på en månad t ex. Inte alltid i antal, men om man ser till stora fiskar (som enligt mig lärt sig vad de ska förhålla sina jaktbehov till - månen)

Det finns ett ställe i Atlanten som är rätt känt. Ett stort rev. Det är totalt fisktomt stora delar av månaden, men vid fullmåne kryllar det av fisk här. De stannar kvar 3-4 dagar på detta ställe, sen är det tomt igen.

Jag får återkomma om svar i frågan. Det kanske är så att det skiljer sig från olika arter, men om 5 år eller liknande har jag mer material ;)

2008-05-30 @ 13:16:04
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Bera

Man kan lite lätt undra över hur ett flöte, som fastnar i ett träd över land, hamnar 5m ut i vattnet. Men som sagt, underhållningsvärdet var stort. Grattis på sutarna!



Och appropå Mickes fråga så kan jag efter att ha konsulterat mina journaler konstatera att laken är ofiskbar under nymåne. I alla fall i Jkpgs hamn.

2008-05-30 @ 13:31:57
Postat av: Micke.S

Tackar för svaren.Ska försöka hålla lite koll på detta framöver,så får vi väl se om några år vad vi kommer fram till.

/Micke.S

2008-05-30 @ 15:31:55
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback