Expedition leta gädda

Lördag den 10 februari åkte vi mot Lagansystemet för att leta djuphålor och kanske hitta feta, stela och stora gäddor. Klockan 8 plockade jag upp Björn och Martin hämtade Tintin. Sedan for vi söderut och bestämde oss för ett ställe utanför Vaggeryd.

När vi kom fram till en fin plats, efter en stund på härligt skumpiga skogsvägar, som fått vatten från mina två stora mörtkärl att hitta ut i bagaget. Det var bara att balansera ut plastskyddet ur bagageluckan. Helst med allt vatten kvar i plastskyddet.. Det gick i varje fall hyfsat bra.

Vi packade snabbt ur grejerna och talade om den stora solen som prydde vår färd i horisonten, under vår resa hit.

image94
Jag och Martin kikar spänt ut över vattnet.

image95 
Baitrunnern redo att avslöja gäddan

Solen som hade visat sig denna tidiga timme försvann ett bra tag, vilket vi tyckte var lite synd. Den hade gärna fått sprida lite värme mot de vikar vi valt att fiska på. Däremot var det inte helt molnigt och det var ett härligt ljus för fotografering.

image96
Björn bidrar med en mytisk bild över hittills okända gäddvatten

När vi ägnat ett par timmar åt detta ställe, kände vi att det var dags att packa ihop och fortsätta nerströms. Tintin var den enda  som överhuvudtaget haft känning på fisk.
Fler duster med ojämna vägar och ljudet av blaskande vatten i bagaget, tog oss sakta neråt å-systemet.
När vi hittade en liten avstickare neråt vattnet igen, så tvekade vi inte. När vi kom fram såg det oerhört hett ut. En skarp böj skapade rätt förutsättning för bra gäddvattten. Strömmen bildade ett fint bakvatten.

image97
Hett bakvatten ?

Eftersom ån var lite smalare här så delade vi upp oss lite. Jag och Björn satte oss vid böjen, medan Tintin och Martin valde en vikformation ett par meter neråt.

image98
Martin och Tintin har satt sig tillrätta i väntan på februarigäddor.

image99
Björn vid böjen...

Efter att vi inte sett, känt eller på något annat sätt fått reda på huruvida gäddorna är i närheten, så blev hungern påtaglig och vi valde att sätta igång grillarna. Martin bjöd idag på korv med bröd! En underbar känsla att grilla ute i naturen.

image101

Mer än så blev det inte denna dag. Vi testade ytterligare ett ställe innan hemfärd, men inte ett napp.
Det är ju så med gäddorna nu. Huggperioder på bara en timma är ju inget ovanligt. Det gäller ju att vara på rätt ställe, rätt tid och verkligen nöta. Just för tillfället känns det dock mer lockande att köra lite extra på jakten efter storlakarna.

Kommentarer
Postat av: Pierre

Att äta när man är ute på fiske turer är nog det smarrigaste måltider man kan äta!!
Synd med uteblivna gäddor..

Postat av: Magnus

Pierre: Ja, det var synd! Men ibland kan själva utflykten vara skoj nog. Det är alltid spännande att testa nya vatten och ställen..

2008-02-11 @ 08:37:34
Postat av: Micke.S

Ni tar dom säkert nästa gång,fina bilder.
Här i Borlängetrakten är det väl mest isfiske efter öring som gäller än för min del.Annars har jag ju möjlighet att gå ner till dalälven och försöka mig på gäddorna.

2008-02-11 @ 11:41:27
URL: http://fiskeborlange.blogg.se
Postat av: Pierre

Visst är det halva nöjet med nya vatten och att vara i goda vänners lag..

2008-02-11 @ 13:04:18
URL: http://Zalt.blogg.se
Postat av: Magnus

Micke.S: Jag hoppas på det! Och tack för komplimangen ang. bilderna. Möjlighet att gå ner till dalälven... Låter inte direkt fel att ha den inom gångavstånd =)

2008-02-11 @ 13:34:46
Postat av: Christian(tintin) Johansson

Ja det var tråkigt att det inte blev något, speciellt då det var mitt förslag :D
Hoppas det inte döms bort helt då det ju faktiskt går monster där. Några gånger till och vi ska säkerligen få landa en rejäl gädda.

2008-02-11 @ 14:39:33
Postat av: Magnus

Tintin, Kapten Haddock här: Klart att det inte döms bort! I fell in love with the böj, me and Björn tried for a few hours. Är övertygad om att det går att ta grov fisk, eller fisk över huvudtaget i detta vatten. Andra sidan vid sankmarken som du talade om ska ju testas på riktigt i vår anser jag

2008-02-11 @ 16:23:03
Postat av: Jari

Något sa mig när jag skrev att det var en Indian hövding som sagt dessa bevingade ord. Det simmar väl en och en annan Lax i Lagan på sommaren? om jag minns rätt, eller?

2008-02-11 @ 20:19:02
URL: http://fiskefeber.blogg.se
Postat av: Christian(tintin) Johansson

Detta är ända uppe i Småland så här simmar inga Laxar, men däremot en och annan inhemsk Öring. =)

2008-02-11 @ 21:38:41
Postat av: joel

hehe
va kul, jag var på exakt samma ställe i lagan för några veckor sen! vi fick 2 mini gäddor hehe

2008-02-14 @ 07:38:42
Postat av: joel

såg lite fel på bliderna, det var inte samma ställe , men nära hehe

2008-02-14 @ 07:40:02
Postat av: Magnus

Joel: Detta är utanför Vaggeryd precis, mot Skillingarydshållet. 2 minigäddor är bättre än att kamma noll =) Jag ser fram emot lite sutarturer med dig i sommar. Kanske kan du inviga mig i nåt sarvfiske vad det lider med ;)

2008-02-14 @ 08:12:10
Postat av: Magnus

Jag menar ju för fasiken färnafiske... Inte sarvfiske..

2008-02-19 @ 20:21:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback