Bland kantareller och abborrar

I helgen var jag och Johanna ute i skogen och försökte oss på den ädla konsten att hitta de små gula guldklimparna, som skogen så väl döljer i sin undervegetation. Det var lättare sagt än gjort, såhär första gången för året. 
Det tog åtminstonde en timma, innan vi på allvar var med i leken. Det började ju ösregna ganska omgående så vi orkade inte med så länge denna dag. 1 & 1/2 liter knappt var väl resultatet. En delikat paj fick det bli av detta.  



Optimisten själv trodde på 10 liter



I skydd undan regnet


Tills nästa gång vi går ut på svampjakt, så har jag ett uppdrag. Fixa ett antal godkända matfiskar av arten abborre.
Testade därför igår huruvida jag skulle lyckas med detta delmoment. Tyvärr blev det endast en matfisk, då nedanstående var för stor för att ta upp. (Om man tänker i termer att skydda beståndet, som jag gör)


Årsbästa 740 g

Kommentarer
Postat av: Micke.S

Ja nu är det svamptider,själv har jag inte hunnit ut än men ska försöka hinna ut en vända under veckan.Grattis till den fina borren, du får försöka ta några mindre så du slipper gå hungrig tills nästa gång du går på svampjakt;)

/Micke.S

Postat av: Honken

Härligt det där är verkligen i fin matabborrde. Min största abborrde för året fick jag på fluga för en vecka sen, men den var inte mer än på 4 hg.

2008-08-20 @ 22:44:04
URL: http://www.flyfisher.se
Postat av: Micke

Ja, synd att det inte blev någon sutare men jag är nöjd ändå, första färnan och nytt pb på björkna är ju inte fy skam heller. :)



Du måste absolut testa att göra en tunnbrödrulle med stekt abborrfilé och kantareller, hur gott som helst! Följ länken så får du ett recept som jag skrev på Fiskesnack en gång i tiden.



http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=15593

2008-08-20 @ 23:17:06
URL: http://mickesfiske.blogg.se/
Postat av: Magnus

Micke: Ja, man brukar få ett par på 3-4 hg som man kan filéa, men idag blev det endast 1 st. sådan...

2008-08-21 @ 10:05:48
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Magnus

Honken: Javisst är alla abborrar precis under kilot kanonfina matfiskar, men vi vet inte riktigt hur många stora det går i den här pölen, så det känns bättre att låta de största gå fria, och plocka de lite mindre som matfisk.



Micke: Nä, det är ju inte fel med lite PB och nya arter på fisketurerna ;) Jag ska definitivt spara detta recept! Tack för idén!

2008-08-21 @ 10:07:46
URL: http://promisedland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback