Rekordfisk på Jerk

Äntligen satt den... Den första lite bättre gäddan på jerk.
Jag, Martin och Christian åkte ut till en sjö idag eftermiddag för att testa vårgäddan igen.
Jag tog med mig både flugspö och jerkspö och hoppade i vadarbyxorna!

Det är en väldigt klar sjö vilket gör att jag aldrig riktigt hittat rätt bete för jerk i sjön.
Var därför inte heller riktigt säker på vad jag skulle använda för fluga, men satte på en MT i färgerna svart och silver flash. Martin testade sin nya BT rulle som han inhandlat på mässan i Göteborg samt ett Savagear Boner.


image162
Uppradade gädd-jägare


Testade av en vik med fluga. Det var en lävik vilket inte visade sig ge något, men den nya linan fungerade bra mycket bättre till de tunga flugorna. Därmed ok att köra klass 9 WF på fluglinan till ett klass 8 spö. Tycker jag.
Efter ett tag beslutar vi oss för att flytta till en pålandsvik istället.

Jag inser direkt att det inte finns någon idé att köra på flugspö här, då vinden skulle stjälpa mer än hjälpa.
Vi sprider ut oss i viken för att fiska av den ordentligt! Jag testar det ena naturfärgade betet efter det andra, men inget hugg, frånsett lite död vass som fortfarande desperat sträcker sig mot den ljusa himlen.

Det bara ska finnas fisk tänker jag och drar till med en liten chansning i beteslådan. En Big Bandit i blåskimmerfärg och rosa buk får bekänna färg. Den lär ju åtminstonde synas, tänker jag!!!
Jag dänger iväg den och efter en liten stund, mitt i ett vevstopp känner jag ett explosivt hugg. Hugget följs av det karakteristiskt tunga gunget som kännetecknar lite större gäddor!

Jag ropar på Martin och Tintin att hämta landningsmattan och kameran. Denna fisk är värdig både en mätning, vägning och fotografering. Det är klart en av mina finare gäddor hinner jag fundera.
Kort därefter kan jag landa henne på mattan med assistans av Tintin.

image163

image164
Gäddhona, 6,6 kg (97 cm)


image165
Go känsla på jerk


image166
See you in a couple of years!

Detta är faktiskt den näst största gädda jag fått, så den var väldigt välkommen!

Kommentarer
Postat av: Pierre

Bara att gratulera till en fin gädda.
Att få dom på jerk är alltid en go känsla.
På något vis bättre än med långa 10"-are.
Har ju haft turen med mig att få ta stora gäddor på båda sorters spö. Så jag föredrar jerkspöt vid drillning av grov fisk.

Postat av: Micke.S

Man får lyfta på hatten ock grattulera,fint tecknad var den också.
/Micke.S

2008-04-17 @ 21:46:18
URL: http://fiskeborlange.blogg.se
Postat av: Bera

Snyggt jobbat, försöker lista ut vilken vik det gäller utifrån bilderna, men du får förklara bättre på lördag. Men hon måste ha varit inne på det grunda, eller? Fina bilder!

2008-04-17 @ 23:28:37
Postat av: Mattias

Snyggt; ser ut som att du tog den på samma ställe som jag fick min, kanske samma gädda? Jag vägde aldrig min. Sjön verkar het på fin gädda!

2008-04-18 @ 00:20:49
Postat av: André

Ja det var inte dåligt du! Grattis

2008-04-18 @ 00:25:05
URL: http://dippaz.blogspot.com
Postat av: Tobbe

Fin gädda Mange med vacker teckning!!! Måste vara skönt efter så lång väntan på vår. Blöder den inte lite ur gälarna?

2008-04-18 @ 07:48:33
Postat av: Magnus

Tobbe; Jo den blöder allt lite, men det var inte från gälarna, den satt i tandroten på ena sidan, så det krävde viss operation, men den klarar sig fint. Stack iväg piggt och fint, så den kommer klara sig galant!

Mattias: Den här hade ett bett på stjärtfenan samt ett litet vitt märke från gammal skada i höjd med bukfenorna. Hade din nåt sånt, så kan det säkert vara samma =)

2008-04-18 @ 08:07:06
Postat av: Pierre

Har bestämt mig för att behålla bloggen.
Har länkat till den ifrån hemsidan.

2008-04-18 @ 14:11:52
URL: http://www.teamnappet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback