Heldag med premiär i ny spännande sjö

Idag, söndagen den 13 april, hade jag bestämt att åka till Bunn med Dan och Viktor.
Eftersom gäddorna är allmänt sega i det kalla vattnet så gav vi oss av först vid 9-tiden från Jönköping.
Vi hade inhandlat lite gott att grilla och dricka så vi skulle klara oss en hel dag.
Vid 10-tiden gled vi ut på en lugn och vacker sjö.

Antalet potentiella vikar vi åkte förbi kunde jag inte hålla räkningen på, men efter ca 20 minuters båtfärd var vi uppe på "rätt platser" Vi passerade ett par andra tappra fiskare som likaså hade hittat ett hett vass stråk... Dan muttrade dock förnöjt att de var på FEL plats...
 
image147


Det var en solig morgon och man såg att det skulle bli vackert väder hela dagen. Vi hoppades att inte temperaturen skulle höjas för fort bara. Det skulle genast förkorta vår chans att ta storgäddorna. På väg till gäddrike tog vi oss alla en god rök i förmiddagssolen.

image149


När vi kom fram till "guidens" heta platser kände man pulsen öka. Hade de stora gäddorna hunnit gå in för lek redan, eller skulle man ha chansen att ta dom idag?
Det kändes riktigt hett när man siktade in de första kasten mot vassen...
Spända knyck med spöt och jag såg min Pig dansa fram i det klara vattnet. När kommer det, när kommer det....?
Men hugget uteblev. En lång stund på förmiddagen löpte förbi, samtidigt som vi testade av ytterligare en vik, och en till..

Vi märkte att aktiviteten inne i vassarna ökade i takt med minuterna som gick. De hade gått in för lek.
Ett par timmar passerade och till slut sitter en gädda på min "Buster skitmört". En liten snipa, förmodligen hane som redan skridit till verket i instinkten att föra det aggresiva fisksläktet vidare...  Ett par missade hugg och några efterföljare senare är det dags för krubb.
Vi landstiger på en av de många öarna och tänder på vår medhavda grill. Men plötsligt vaknar barnasinnets glädje över att göra en riktig eld till liv. Det känns trevligare att grilla sin korv över öppen eld. 

image150 


image151
Viktor, eldfixarn!

Även efter vår matpaus mitt på dagen, var gäddornas hunger ofärändrad.
Snarare prasslade det och plaskade ännu mer i lekvikarna. De var inte ett dugg intresserade av våra beten, utan förföljde mer i revirhävdande maner våra beten ett antal gånger.
 
Viktor lyckades till slut, precis innan hemgång häva FF-stämpeln gånger två. Två snipor som fick rädda dagen. Nedan är en av dom.

image152
En Pig i papegojfärg lurade i varje fall denna snipa.



Kommentarer
Postat av: Pierre

Gött med lite fisk..
Jag tror ju att de stora lurar lite längre ut ännu.
Vattnet är ju inte så varmt.
En vecka till och de större kommer längre in är min gissning.

Postat av: Christian(tintin) Johansson

Det tror jag också, för varje vecka som går nu så kommer fler storgäddor in för lek och fler avslutar leken för att äta allt i sin väg.

Så nu börjar det närma sig vårorgien för oss gäddfiskare ordentligt.

Vill ut nästa helg och fiska!!! Länge och mycket!

2008-04-13 @ 21:59:51
Postat av: Micke.S

Ser ut som ni hade en härlig dag,Synd att dom stora uteblev.själv tänker jag försöka mig på lite gäddfiske i veckan som kommer,hoppas det inte blir snöstorm bara.
Micke.S

2008-04-14 @ 03:53:02
URL: http://fiskeborlange.blogg.se
Postat av: Magnus

Av plasken att döma så var det de stora som var inne, men man vet aldrig.. det här kan ju pågå i nån månad. Dagen innan togs flera stora i samma vikar nämligen. Temperaturen i innerdelen av vikarna gick upp till 8 grader på en halvmeters djup.

2008-04-14 @ 08:41:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback