Is på Vättern

Det är ju inte alltid vi har is på vår stora sjö precis intill knuten.
Men nu 2,5 år i rad kanske man kan säga, har det legat is på sjön.
Om än förrädisk, så ligger det på sina ställen närmare 20 cm is.

Jag var ute och letade med kameran efter lite häftiga bilder då Vätterns vatten är så klart, med siktdjup på ca: 20 meter en solig dag.
Tyvärr var jag något sent ute, då det både snöat efter att den lade sig, samt att skridskoförsedda åkare gjort massor av skåror i isen. Får kanske ta en tur upp mot "röret", där det inte är lika mycket folk som i södra delen av sjön vid jönköpingshamnen.



Crossroad



Luftbubblor



Luftbubbla



Man ser konturerna av botten över 5 meters djup



Träd som äts upp av isen



Tydligen gick någon av dessa förare igenom isen 



Kommentarer
Postat av: Christian "tintin" Johansson

Snygga bilder Mange!

Ja jag har hört att isen ska vara mycket finare upp mot Bankerydshållet.

Hör gärna av dig när eller om du funderar på att dra upp dit.

Skulle verkligen vilja ta mig ut en solig dag och se glasklar blankis där uppe, kanske även några kilosabborrar som gömmer sig nere i djupet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback